II Jornada Llegim i escrivim en parella i altres programes de tutoria entre iguals Organització: GRAI ICE-UAB, amb el suport del Departament d’Ensenyament
|
|
Presentació |
El dia 7 de maig de 2/4 de 9 del matí a les 2 de la tarda, a la Casa de Convalescència de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona, tindrà lloc la II Jornada sobre els programes educatius del GRAI (Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals), de l’ICE de la UAB. Per facilitar la participació de tots els centres de les diferents àrees geogràfiques, la jornada s’ha concentrat en un matí intens i molt ric que demanarà que tothom sigui molt puntual, per tal de complir amb el programa i al migdia fer la cloenda.
Objectius de la Jornada |
- Compartir les experiències dels darrers cursos en els centres al voltant d’aquests programes.
- Fer aportacions sobre com millorar la implementació i la sostenibilitat dels programes.
- Continuar avançant en el coneixement teòric i de recerca.
- Donar a conèixer les vies per a incorporacions de nous centres als diferents programes.
Contextualització de la jornada |
El GRAI està promovent la formació en aquests programes des de fa 10 cursos escolars. Més de 260 centres (primària i secundària), 1.300 professionals i 28.000 alumnes han portat a la pràctica aquests programes en diferents contextos geogràfics, creant-se diferents Xarxes de centres: Euskadi, Navarra, Aragó, Mallorca i Catalunya; aquesta darrera amb el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
El model de formació Xarxa d’Aprenentatge entre Iguals que portem a terme, té previstos tres nivells de suport per permetre que el programa educatiu acabi incorporant-se al centre.
· El primer nivell de suport és l’ús de la tutoria entre iguals (mètode d’aprenentatge cooperatiu) que promou l’aprenentatge entre l’alumnat, reforçat a casa per la implicació familiar. Es creen parelles d’alumnes que aprenen a través d’una activitat estructurada: els tutors aprenen perquè ensenyar pot ser una bona manera d’aprendre, i els tutorats perquè reben l’ajut ajustat i permanent dels companys tutors. En aquest sentit, els programes fan un ús positiu de les diferències, introduint a l’aula una estratègia instruccional per a l’educació inclusiva.
· El segon nivell de suport és la col·laboració docent promoguda des de la formació, i que permet l’aprenentatge entre el professorat, amb la participació d’una parella de docents per centre, per poder oferir-se suport mutu en la planificació i implementació del programa a l’aula. Cada centre educatiu participa de la formació durant tres cursos escolars, aportant nous professors cada any.
· El tercer nivell de suport és la col·laboració amb els docents que pertanyen a la resta de centres que participen a la xarxa, tant a partir de situacions presencials (sessions i visites), com fent ús de l’aula virtual. Aquestes interaccions permeten un aprenentatge entre centres que ajuda a consolidar les decisions preses pel professorat.
El resultat final de tot aquest procés és la implementació dels programes ajustada a les necessitats i possibilitats de cada centre, gràcies a l’amplitud d’opcions i la flexibilitat que ofereix el model de formació, permetent que sigui sostenible.
Paral·lelament a aquest procés de formació i implementació als centres, el GRAI realitza un procés d’investigació, amb la col·laboració dels docents. Fruit d’aquesta recerca constant a cada xarxa, disposem de dades de l’efectivitat de cada programa i del propi model de formació, fet que ens permet anar millorant any rere any.
Els programes educatius del GRAI
Els programes Llegim i escrivim en parella, en les seves diferents variants lingüístiques en català, castellà i èuscara, focalitzen la seva atenció en la millora de la competència lectora, especialment la comprensió lectora, i la competència en expressió escrita, específicament en el procés de composició de textos.
Reading in pairs se centra en la millora de la comprensió lectora i expressió oral en anglès com a llengua estrangera.
(En)Raonem en parella, centrat enla millora de la competència en resolució cooperativa de problemes matemàtics de l’àmbit quotidià .
ENLLAÇ A LA PÀGINA WEB DEL GRUP
http://grupsderecerca.uab.cat/grai/
Inscripcions aquí |